*

Kontakt info

LMF kontakttelefon
88 00 50 21

Generalsekretær LMF:
lmfnorge@online.no

Org. sekretær:
lmf.sekr@online.no

Redaktør Fordøyelsen:
lmf.red@online.no

Ungdomsleder:
lmfnorgeungdomsleder@gmail.com

Forum administrator:
asb@sklbb.no

Skrevet av Emne: SMERTER OG SPRENGING I BENA  (Lest 2624 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget ia

• Ivrig bruker.
  • Registreringsdato: Nov 2004
SMERTER OG SPRENGING I BENA
« på: 14 Mars, 2006, 16:51:13 »
Jeg har hatt MC i mange år ja det er over 16 år nå så jeg er godt vant til dette her. Har det som mange andre også har med denne sykdommen, Fistler, leddplager, hudplager, hårproblemer, blødninger osv osv, men i det siste så har jeg hatt fryktelige smerter i bena, de starter oppe ved lysken, sprer seg nedover lårene og ut i leggene. Kan jo hende det er dårlig med blodsirkulasjonen der nede også, men jeg har ikke fått skjekket pulsen i bena ennå men det skal jeg gjøre. Men er det andre som har opplevd dette på noen slags måte, jeg tror kanskje også det kommer av Imurelen jeg går på i veldig høy dose 250 mg daglig, men dette er ikke noe godt da jeg syntes jeg har nok med alt det andre som gir meg en dårlig livskvalitet.
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by ia »

Utlogget unknys

• Super bruker
  • Registreringsdato: Mai 2005
(Uten tittel)
« Svar #1 på: 14 Mars, 2006, 17:12:58 »
hmmmm... jeg har noe av det samme som du har..... merkelig.. men jeg går ikke på imurel. Jeg går kun på pentasa, questran, tran hehe og smertestillende. Men jeg også har noe oppe med lusken.. og litt nedover låret av og til osv.. Hm.. har ikke tenkt så mye på det sånn sett men er jo greit å se at andre har det også. Akkuratt så det er ømt og vondt. Og det kan forflytte seg fra lusken og videre nedover beina å sånn.

Noen andre som vet hva det kan være ?
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by unknys »
Alder: 26                                                    
Diagnose: Morbus Crohn & Morbus Bechterew

Utlogget chila

• Igang.
  • Registreringsdato: Mar 2006
(Uten tittel)
« Svar #2 på: 14 Mars, 2006, 17:42:25 »
Hei!Jeg har ikke fått stillt diagnose,men har lyst til å svare på de smertene du har i føttene. som du beskriver.Jeg opplever til tider samme smerter,nummenhet,ja hva skal jeg si,det er nesten som det er et stramt tau rundt lysken,smerter til de grader.har bechterew selv,men jeg vet ikke hva disse sm.er.Har tatt det opp med legen,han syntes jeg må ha en utredning på det...men ting tar tid.Har hatt disse smertene nå i 5 mnd.ca. :? tar ikke sm.stillende.
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by chila »

Utlogget ia

• Ivrig bruker.
(Uten tittel)
« Svar #3 på: 14 Mars, 2006, 18:13:17 »
Jeg går også på en del smertestillende og jeg har Pentasa i tillegg til Imurelen. Jeg er nummen i lysken, når jeg tar meg der så vet jeg at jeg gjør det men kjenner ingen ting, huden er nummen og det pittrer og så sprer smertene seg videre nedover lårene og ut i leggene. Jeg har som tidligere skrevet at jeg er en MC pasient med også sterke leddsmerter i armer nakke og hodepine til dagelig, kan jo hende det går over i bena etterhvert også at det stammer fra noen nerver i ryggen da den også verker til tider.

fint å høre at det er andre også som har noe tilsvarende selv om dette kunne vi ha vært spart for da vi sliter med så mye annet i tillegg.

Utlogget unknys

• Super bruker
  • Registreringsdato: Mai 2005
(Uten tittel)
« Svar #4 på: 14 Mars, 2006, 18:32:03 »
Jeg har Morbus Crohn og Morbus Bechterew. Fikk påvist morbus crohn i Mars 05 og mb bechterew for 2 uker siden. Men har vel hatt det greiene en stund med smerter i lysk og nedover lår og ben. Er værst når jeg sover merker jeg også er det mer ømt på dagene å sånn, ubehagelig deluxe!
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by unknys »
Alder: 26                                                    
Diagnose: Morbus Crohn & Morbus Bechterew

Anonymous

• Gjest
(Uten tittel)
« Svar #5 på: 14 Mars, 2006, 19:23:18 »
Hei

Har også noe av det samme, og har hatt det i mange år, uavhengig av hvilke medisiner jeg har brukt.
På lørdag gikk dette imidlertid et stykke videre, i og med at beinet sviktet under meg samtidig... Dette var nytt  :lol:
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by Anonymous »

Utlogget arthurf

• Igang.
  • **
  • Registreringsdato: Feb 2005
    • http://salgserv.no
Smerter i bena
« Svar #6 på: 15 Mars, 2006, 16:29:56 »
Hei!
Jeg har hadt disse smertene som for meg startet under fotbladene, men for 10 år siden startet det i lysken, legen trodde da at det var prostata.
Jeg fikk diagnosen MC et par år etter dette.
Jeg kjenner disse smertene av og til i hele kroppen, men stort sett så sliter jeg med smertene fra lysken og nedover i bena.
Jeg har tatt opp dette mange ganger med leger, men de forstår ikke hva det er.
Jeg går bare på 10mg prednisolon og intensiteten i mine plager er variable.
Jeg tror jeg selv har funnet ut hva som er årsaken til disse smertene.
Jeg tar av og til klyster hvor jeg har utprøvet mange forskjellige væsker fra kultura til Laktovitale og dette hjelper en stund.
Hvis væsken er kald så kjenner jeg klart at når den kommer inn i endetarmen så kjenner jeg ilninger helt tydelig fra lysken og nedover i bena akurat der smertene er, dette virker behagelig.
Så etter min teori så er kansje noen nerver i slimhinnen berørt der slimhinnen er svekket.
Jeg holder på å utrede dette nå så det skal bli interessant å se om jeg har rett.
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by arthurf »

Utlogget ia

• Ivrig bruker.
(Uten tittel)
« Svar #7 på: 15 Mars, 2006, 21:00:29 »
Mange svar har jeg fått jeg skal til lege undersøkelse om en uke er litt spent på hva han sier, min lege ser ikke helt sammenhengen mellom andre lidelser om MC.
Men du sier at du tar klyster har du også forstoppelse av og til da, jeg sliter med det til tider, men dette kommer av at jeg tar en del smertestillende medikamenter og da vet jeg at det stopper litt opp av og til og er vel inne i en slik fase nå vil jeg si, jeg har også tenkt at det kommer av at en nerve ligger i klem i lysken og gjør at jeg har veldig vondt i lår og legg. Men jeg vil også måle pulsen i bena for å se om blodet går som det skal igjennom. Er alltid kald på bena. Men jeg tror alt kommer fra tarmen som det gjør med armer som visner bort stiv nakke og kronisk hodepine, ser vel en sammenheng også når det gjelder bena

Utlogget ia

• Ivrig bruker.
(Uten tittel)
« Svar #8 på: 15 Mars, 2006, 21:02:23 »
glemte å spørre om noe
Du sier at du driver å utreder nå , er du hos nevrolog eller vanlig lege du gjør dette og hva gjør de med deg.

Utlogget arthurf

• Igang.
  • **
  • Registreringsdato: Feb 2005
    • http://salgserv.no
Smerter og sprengning i bena
« Svar #9 på: 16 Mars, 2006, 16:26:53 »
Det ble på vist bettennelse i overgang tykktarm og etter biopsi fikk jeg diagnosen MC, jeg ville nå ha en ny utredning for å se om det er noe galt med slimhinnen i tykktarmen, det er det jeg har mistanke om.
Jeg behøver ikke ha forstoppelse i forbindelse med klyster, jeg føler meg mye bedre etterpå.
Jeg bruker en 100 ml plastsprøyte med en tynn plastslange og ofte er det bare oppkokt vann som er avkjølet jeg bruker.
Jeg har fin erfaring med kultura, smertene forsvinner med det samme og det varer en god stund, bra før sengetid.
Jeg vet ikke om legen anbefaler dette, jeg får uansett ikke noe annet enn prednisolon.
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by arthurf »

Utlogget ia

• Ivrig bruker.
(Uten tittel)
« Svar #10 på: 27 Mars, 2006, 19:15:40 »
nå har jeg vært hos legen med mine vonde ben, og han sa at han trodde dette var mangel på vitaminer som kalsium, b 12 og folat. Så nå må jeg bare vente på hva blodprøvene sier og begynne pån igjen med sprøyter. Jeg har gått mange en gang på dette pga MC men jeg har aldri hatt sprenging og verking i bena, men dette kunne også forekomme. Jeg sa jeg ikke hadde noe særlig følighet i lysken og at det sprengte utover i bena og leggen, legen målte puls og reaksjon i bena noe som det var veldig dårlig med, godt å få greie på ting, da jeg før har hatt for lite av vitaminer så har jeg blitt slapp og trøtt men ikke denne gangen da gikk det utover bena.

Utlogget LarsJostein

• Titter innom
  • *
  • Registreringsdato: Apr 2006
    • http://www.silihagen.com
Smertestillende
« Svar #11 på: 20 April, 2006, 21:26:51 »
Jeg fikk konstantert mb chrons for tre år siden, men har i mange år vært svært plaget med magen. Jeg har også gjevnelig "voksesmerter i bena" samt litt betennelse som kommer og går både i armer og ben. Jeg trener veldig mye, så det er nok også en faktor til smerter og plager i muskler, sener og ledd. Men det er nok ganske vanelig med slike plager hos de som er plaga med chrons.

Leser i forumet at det er en del som tar smertestillende mot ledd plagene. Jeg har spist mye smertestillende oppgjennom årene, men har holdt meg unna de siste to årene. Det er mye som tyder på at smertestillende påvirker mb chrons negativt.
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by LarsJostein »