*

Kontakt info

LMF kontakttelefon
88 00 50 21

Generalsekretær LMF:
lmfnorge@online.no

Org. sekretær:
lmf.sekr@online.no

Redaktør Fordøyelsen:
lmf.red@online.no

Ungdomsleder:
leder@lmfungdom.no

Forum administrator:
asb@sklbb.no

Skrevet av Emne: Sår endetarm  (Lest 4338 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Baf

• Igang.
  • **
  • Registreringsdato: Des 2005
Sår endetarm
« på: 02 Januar, 2006, 21:29:32 »
Jeg fikk diagnisen UC for 4 uker siden og har siden da stått på Asacol 3200 mg og inntil i går også Entocort klyster. De verste symptomene er borte (blødning og slim) men jeg sliter med en sår og hoven endetarmsåpning.  Har en vond hemoride men ellers er det sårt og hovent store deler av døgnet. Lurer jo litt på om det er Entocorten som har medført dette men det virker jo litt selvmotsigende. Har prøvd div salver (inotyol, sheriproct, alcos anal, hydrocortison) uten at det hjelper det grann.

Er dette noe jeg bare må leve med eller er det en del av sykdommen som kommer til å bli bedre etterhvert...? Og hva skal jeg gjøre for å bli kvitt dette? Begynte på jobb igjen i dag og det er ikke godt å knapt klare å sitte, endre mindre å gå. Bør jeg ringe legen eller skal jeg fortsette å se det an?

Glad for alle råd og tips jeg kan få!
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by Baf »

Utlogget Sølvi

• Ivrig bruker.
  • Registreringsdato: Mai 2005
(Uten tittel)
« Svar #1 på: 02 Januar, 2006, 23:19:28 »
Jeg skjønte fort at hvis jeg skulle unngå å bli sår av alle medisiner og klystertuber som måtte inn  :oops: , måtte jeg ha på noe som fikk det til å gli lett inn. Det eneste jeg hadde for hånden var Aloe Vera gel. Men det gjorde susen, så jeg fortsatte med det. Den er jo dyr, men jeg orka ikke den svien. Og Aloe Vera er jo også lindrende for svie og ellers alt mulig anna. Fåes kjøpt på apotek. Håper du finner noe som virker. Lykke til!!!
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by Sølvi »
Sølvi

Utlogget solskinn

• Igang.
  • Registreringsdato: Mar 2005
(Uten tittel)
« Svar #2 på: 03 Januar, 2006, 15:55:34 »
:) Du kan også i tillegg til glidemiddel (kjøpes på apotek) bruke intimserviett til å tørke seg med etter at medesinen er innført. Hos enkelte kan aloe vera krem irritere huden hos andre merkes ingenting. Glidemiddel er vannløselig uten noen irriterende stoffer.
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by solskinn »

Utlogget terje

• Super bruker
  • Registreringsdato: Okt 2005
(Uten tittel)
« Svar #3 på: 03 Januar, 2006, 16:22:50 »
Jeg har brukt en salve som heter coloplast.
Det var den samme som jeg brukte til og smøre rundt stomien.
Den virket bra den.
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by terje »
Terje

Utlogget sliteren

• Igang.
  • Registreringsdato: Nov 2004
(Uten tittel)
« Svar #4 på: 12 Februar, 2006, 21:50:19 »
Hei
Jeg har mc og er også plaget av og til med sår og vond endetarm. Når jeg er plaget bruker jeg ofte zinksalve. Fungerer. Det er jo ofte det vi bruker på små barn når de er sår i rompa, så hvorfor skulle det ikke fungere på oss også? :lol:
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by sliteren »
Mor hubro

Utlogget Trine

• Ivrig bruker.
  • Registreringsdato: Jan 2005
(Uten tittel)
« Svar #5 på: 13 Februar, 2006, 21:29:23 »
Analsår!!!
uff det er forferdelig smertefullt. Da jeg hadde det, trodde jeg hele endetarmen slkulle sprenge.
Mitt råd er som ved såre barne rumper, og det funket for meg. (er spsialisert innen syke barn)

Når du har vært på do, ikke rør rumpa med toalettpapir, men dusj den forsiktig ren med hånddusjen. legg deg på senga\gulvet med rumpa bar og beina rett opp. Ta hårføneren fatt, men ikke med så mye varme, pass pa at det blir helt tørt.
Pensle så på med krystallfiolettt(fåes på apteket) den er antiseptisk morgen og kveld. eller smør på en krem med fuktighet, evt med zink i,  da dette er sårtilhelende, men ikke en ren zink salve da dette tørker ut og kan gi sprekker. jeg brukte rikshospitalets barnekrem, den er full av fet og zink.
jeg hadde med meg asan intimservietter i veskn som jeg brukte de  gangene jeg var på do da jeg ikke hadde muligheten til denne prosedyren

Jeg slet med dette såret i 5 mnd, og to uker med denne prosedyren var det borte. Til og med etter tre uker med 20 tømninger 6 mnd etter holdt rumpa seg hel, bare med å forebygge med denne rikshospitalets barnekrem hver gang jeg hadde vært på do.

lykke til
hilsen barnesykepleier Trine
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by Trine »

Utlogget groda

• Ivrig bruker.
  • Registreringsdato: Aug 2006
Re: Sår endetarm
« Svar #6 på: 08 Juni, 2007, 00:15:33 »
Jeg har hatt en ganske fin mage siden februar, sleit med en proktitt før den tid. Men nå i det siste har jeg vært plaget med sår stump. Jeg har ofte den typen avf. som man bruker opp en hel dorull på :lol:  Og jeg tror det er derfor at jeg sliter så ofte med sår stump, jeg tørker meg sår rett og slett. Men er jo også litt redd for om det er en proktitt som ligger på lur og ulmer, for i dag hadde jeg vondt litt opp i endetarmen etter tredje turen på do. Det gikk jo forholdsvis raskt over da, men man vet jo aldri. Jeg har igjen litt asacol stikkpille fra forige runde, så jeg tok en sånn jeg. Skal ikke det virke både forebyggende og symptom hemmende da? Tenkte kanskje å ta det noen dager for å se om det hjalp litt, men kan jo også være at det rett og slett skyldes at jeg tørker meg så huden sprekker litt eller at jeg har en liten hemoride der. Er så redd for å bli dårlig igjen...
groda
hvis enden er god, er allting bra

Utlogget Sølvi

• Ivrig bruker.
  • Registreringsdato: Mai 2005
« Svar #7 på: 08 Juni, 2007, 12:09:20 »
Jeg lurer på om dere som er veldig plaga med sår stump kan søke på å få sånn do med innebygd skyll og tørk? Siden dere har diagnose som innebærer mye doløping, mener jeg. Datra mi på 9 har det siden hun ikke får hjelpa seg sjøl med tørking. Hun har leddgikt og får ikke vridd armene til. Men jeg må da tro at andre diagnoser også kan søke på det? Det er jo så kjekt å bare spyle vekk og så bli føntørka etterpå! Trenger kanskje å tørke bittelitt med papir for å bli helt tørr, men det er veldig lite friksjon i forrhold til vanlig papir.
Sølvi

Utlogget Lorenzo

• Moderator
  • Super bruker
  • Registreringsdato: Sep 2006
« Svar #8 på: 08 Juni, 2007, 12:19:57 »
Det er flere tips tidligere i tråden her ser jeg og det er mange gode salver/kremer som også fungerer på sprukken hud. Det kan være greit å høre med en sykepleier/spesialist som sannsynligvis har ganske god erfaring med sår hud. Selv har jeg fått anbefalt Asselli sårsalve (med zink) og den fungerer meget bra. Siden zink kan ødelegge klærne bruker jeg det minst mulig, men salven er såpass effektiv at det kan holde men en påsmøring eller to av og til.

Apotek og særlig bandagister har sikkert også god erfaring med hva som fungerer av salver og kremer på ulike hudplager, hudtyper etc.

groda: En stikkpille sånn nå og da tror jeg ikke har så mye for seg. Du må nok ta det en hel kur for at det skal få virke fullstendig. Du kan prøve en salve med hydrokortison som kan smøres litt innover i endetarmen. Xyloproct og Scheriproct er slike salver som først og fremst brukes på hemorrhoider.
Har du spørsmål om forumet, sykdom, ting eller tang send meg gjerne en "Privat Melding".

Utlogget groda

• Ivrig bruker.
« Svar #9 på: 08 Juni, 2007, 15:33:04 »
okei, tenkte jeg skulle ta noen over en stund da, men kanskje jeg heller burde prøve en av de salvene den du sa... asselli sårsalve, xyloproct eller scheriproct. Vet jo ikke om det er hemoride eller ikke. Det kan svi og klø enkelte ganger, det kommer litt ann på avf. hehe uff  :)
groda

Utlogget Lorenzo

• Moderator
  • Super bruker
  • Registreringsdato: Sep 2006
« Svar #10 på: 08 Juni, 2007, 15:41:15 »
Man trenger ikke ha hemorrhoider for å bruke hemorrhoidesalve. Poenget er at de inneholder hydrokortison som er bra mot rektale hud/sårplager. Slik er det jo med legemidlene - de brukes ikke alltid som foreskrevet :?

Hør med legen din før du begynner med lokalbehandling med stikkpiller du. Ellers så er det jo noen som bruker det ganske fritt da, men man må nok bruke det en hel kur hvis det skal være noen hensikt.
Har du spørsmål om forumet, sykdom, ting eller tang send meg gjerne en "Privat Melding".

Utlogget mamsa

• Super bruker
  • Registreringsdato: Sep 2005
  • IAA
« Svar #11 på: 08 Juni, 2007, 15:45:16 »
Heiåhå...
Colaplast barrierekrem beskytter hud utsatt for tarminnhold (altså stumpen)...Lindrer og heler hud som allerede er skadet... Så finnes det også et middel som heter Cavilon...Det legger seg som et beskyttende lag over din egen hud...Helt supert...Jeg har fått tak i disse hos bandagist, men vil tro at apotekene også har det...

mamas
IAA

Utlogget HegeS

• Super bruker
  • Registreringsdato: Mai 2006
« Svar #12 på: 08 Juni, 2007, 18:35:29 »
Apotek 1 har iallefall Cavilon Barrierekrem i sitt register. Og hvis de ikke har den på lager kan de som regel skaffe den raskt.
Den fungerer veldig bra. Jeg har iallefall priset både den og Dansac Skincreme når jeg har vært sår rundt endetarmen (spes ved
betennelser i reservoar eller sårhet pga diare).
Cavilon barrierekrem virker på samme måte som spray og stift cavilon(altså at den legger igjen et beskyttende lag utenpå huden),
men det tørker fortere på huden slik at man slipper å sette seg fast i trusen etc.
Fordelen med denne er at man ikke trenger å smøre like mange ganger som med vanlig krem og at evt bakterier utenfra ikke kommer inn
i den såre huden.

Anbefaler disse produktene.

Mvh Hege
Bekkenreservoar siden 98
Sosialpolitisk ansvarlig Norilco's Ungdom

Utlogget groda

• Ivrig bruker.
« Svar #13 på: 09 Juni, 2007, 00:46:55 »
Nå har jeg notert meg flere av tipsene her, så i morgen får jeg ta med lappen til apoteket :D
groda

Utlogget saffen

• Super bruker
  • Registreringsdato: Mar 2006
« Svar #14 på: 09 Juni, 2007, 01:02:50 »
enkelt og greit potetesmel mot sårhet. det funker. vask rent og ta på potetesmel......
ungdomsleder i bergen.mc siden 98