*

Kontakt info

LMF kontakttelefon
88 00 50 21

Generalsekretær LMF:
lmfnorge@online.no

Org. sekretær:
lmf.sekr@online.no

Redaktør Fordøyelsen:
lmf.red@online.no

Ungdomsleder:
lmfnorgeungdomsleder@gmail.com

Forum administrator:
asb@sklbb.no

Skrevet av Emne: Ny her - med betennelse og brokk i spiserøret, og betennelse i tolvfingertarm.  (Lest 31970 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget b-m-o

• Super bruker
  • Registreringsdato: Apr 2007
Sv: Ny her på forumet - med betennelse i spiserøret.
« Svar #15 på: 07 August, 2012, 00:00:37 »
Ingen har vært inne på tanken biopsier så vidt jeg vet. Har vært inne på tanken vedr MC selv, for mange av mine symtomer stemmer godt med MC, og noen har jo  begge deler :'(
Reflux, Fibromyalgi, leddsmerter, UC siden 1979 og ileostomi siden 81, Nexium og smertestillende.

Utlogget Nostromo

• Super bruker
  • Registreringsdato: Jul 2012
« Svar #16 på: 07 August, 2012, 00:01:22 »
Min lege gikk med på å sende en henvisning om gastroskopi - etter at jeg har mast i årevis - men sa til meg at jeg måtte regne med avslag, det fantes ingen årsak til det, mente hun.

Bra spørsmål Lotte - jeg har tenkt mye på det samme selv. Gastrolegen sa bare til meg at jeg hadde betennelse i spiserøret - og ga meg en resept på Somac. Det ble tatt flere prøver under gastroskopien - regner med at det de da tok en prøve av det betente området. Jeg skal en tur til fastlegen om noen uker, jeg skal spørre henne hva som ble skrevet ned under gastroskopien.

Utlogget Nostromo

• Super bruker
« Svar #17 på: 19 August, 2012, 12:32:35 »
Det skjer ikke de helt store tingene her hos meg. Går fremdeles på 40mg Somac og gjør andre "syrehindrende" tiltak. Men jeg har ikke hatt noen flere sterke anfall - selv om jeg har hatt mange "små". Jeg føler meg jevnt over litt "sterkere" og litt bedre. Litt mindre sykdomsfølelse i kroppen. Tror ikke helt enda på å bli frisk - men aner vel et lite håp tross alt  :)

Jeg har tenkt en del på dette med at min fordøyelse gikk vest i fjor sommer - og har vært problematisk etter dette. Har nå lest en del om denne vagus-nerven og et syreskadet spiserør som kan påvirke denne. Dermed kan det jo være slik at syreskader i spiserøret kan påvirke fordøyelsen indirekte.

Kanskje jeg kan få en velfungerende fordøyelse hvis jeg får leget syreskadene i spiserøret? Da blir jeg veldig glad!

Utlogget Lennie

• Super bruker
  • Registreringsdato: Nov 2011
« Svar #18 på: 19 August, 2012, 22:32:18 »
Det hadde vært fantastisk om det var slik Nostromo. Håper det!  :)

Utlogget Nostromo

• Super bruker
« Svar #19 på: 21 August, 2012, 20:42:15 »
Takk for oppmuntrende ord  :)

Utlogget Nostromo

• Super bruker
« Svar #20 på: 02 September, 2012, 15:32:02 »
Så har det gått et par uker til, jeg har hatt et par anfall i det siste - det ene så ille at jeg var knekt i flere dager etterpå. Den lille fremgangen jeg nevnte i tidligere innlegg, har stagnert. Men jeg er allikevel bedre enn jeg var på det værste. Men har så vekslende form at jeg stort sett må holde meg hjemme.

Driver stadig å grubler over sammenhenger mellom syreskader i spiserør, vagus-nerven og funksjoner/fremdrift i tarmen - samt disse anfallene. Jeg kjenner mye ubehag fra spiserøret og lukkemuskelen øverst i magesekken. Pusteproblemer og lette smerter. Kjenner også at jeg stadig har magesyre/mat i spiserøret - men jeg har ingen halsbrann. Prøver å sitte/stå så mye oppreist jeg kan og har hevet sengen enda mer - sover nå halvveis sittende.

Veide meg i dag -for første gang på 2 måneder, jeg har gått opp 4 kg på disse 2 månedene. Og dette uten å endre i verken diett eller aktivitetsnivå. Kan man gå opp i vekt med å bruke Somac eller tilsvarende syrehindrende medisin? Eller kan det være at min fordøyelse fungerer bedre og tar opp mer energi fra maten?

Har time hos fastlegen nå på fredag og har en del å spørre henne om - blant annet få en utskrift av det gastroskopien fant.

Jeg lurer litt på om det er nerver/impulser i spiserøret som påvirker mage og tarm. Hvor dette da hos noen som har syreskader i spiserøret - ikke fungerer som det skal og sender feil beskjeder til tarmsystemet - med resultat at det blir kaos. Dette resulterer i dårlige forhold i magesekken med muligheter for å få enda mer syre opp i spiserøret - så har du det gående i en fin runddans som stadig blir verre.... Vel det var litt ufaglig spekulering fra min side. Man vil jo så gjerne forstå hvorfor man er dårlig.

Ellers er jeg veldig intressert i tips om tiltak som kan bedre forholdene for et skadet spiserør - diett eller praktiske ting. Er det lurt å smutte på vann til stadig? Skylle spiserøret liksom? Kosttilskudd/vitaminer/mineraler som er bra for leging av slimhinner? Spiserøret er vel en slimhinne?

mvh
« Siste redigering: 02 September, 2012, 15:36:04 by Nostromo »

Utlogget Nostromo

• Super bruker
« Svar #21 på: 07 September, 2012, 09:48:45 »
Kommer rett fra legetime nå. Jeg hadde forberedt meg litt til en ganske så kritisk samtale med legen - i og med at hun har vært så opphengt på psykisk årsak til mine problemer - og dermed utsatt relevant behandling - noe som har resultert i unødvendig lidelse i årevis. Men nå mente hun at hun hadde vært pådriver for å få meg til å ta gastroskopi, haha - at det går an. Nå var hun helt enig med meg, alle mine symptomer kom fra fysiske skader. Jaja, greit å slippe å krangle noe mer.

Hun var heller ikke fremmed for at anfallene jeg opplevde kom fra irritasjon av Vagus nerven.

Jeg ba om å få utskrift fra gastroskopien - og det står at jeg har Refluxofagitt grad A - noe som vel sier at jeg har den minst alvorlige graden av syreskader i spiserøret. Men det sto også at jeg har et lite Hiatushernie - altså at jeg også har et lite brokk.

Ellers ba hun meg om å gå et par måneder til på Somac 40mg - hvis jeg ikke merker noen bedring innen den tid så skulle jeg bytte til Nexium.

Utenom dette hadde hun ingen forslag til tiltak enn de jeg allerede gjør.

Utlogget Lotte

• Super bruker
  • Registreringsdato: Okt 2005
Ny her på forumet - med betennelse i spiserøret.
« Svar #22 på: 07 September, 2012, 11:19:00 »
Jeg har reflux og Somac hjalp ikke meg. Kun Nexium 20 mg morgen og 20 mg kveld hjelper for min reflux plager. Så kanskje det hjelper for deg også å bytte medisiner etterhvert?
Reflux 2002. Crohns 2002 -endelig diagnose 2005. Tidligere medisiner; Pentasa, Remicade, Imurel, Prednisolon, Entocort. Faste medisiner nå; Humira, Nexium. Operert tynntarm crohns 06, 08, 11 og 12. Operert ishjas i 2008. K-79 modell.

"Fyll ikke livet med dager, fyll dagene med liv.."

Utlogget Nostromo

• Super bruker
« Svar #23 på: 07 September, 2012, 11:26:48 »
Jeg har reflux og Somac hjalp ikke meg. Kun Nexium 20 mg morgen og 20 mg kveld hjelper for min reflux plager. Så kanskje det hjelper for deg også å bytte medisiner etterhvert?

Legen nevnte at mange ikke fikk ønsket respons på Somac - men som fikk bedre virkning av Nexium. Fint å høre din erfaring. Godt å ha noen tiltak som kan gjøres hvis ikke bedring skjer.

Utlogget Nostromo

• Super bruker
« Svar #24 på: 09 September, 2012, 11:44:07 »
Jeg tenkte å skrive ned min diett - som det har tatt over et år å få til. I fjor sommer gikk min fordøyelse amokk og jeg fikk utrolig mye luft, spasmer (eller hva det heter) i tarmene - masse ubehag osv... Etter å ha prøvd all mat jeg kan tenke meg har jeg kommet frem til følgende diett:

Frokost kl 09.00
1 teskje tran
Havregrøt (2 dl havre+4 dl vann) med litt salt i og kanel på.
1 banan
1 glass Biola, jordbær med nøkkelhull på.
1 liten kopp kaffe

Lunsj kl 12.00
1 hvitt rundstykke (delt i 2)med bremykt, ost og kokt skinke
halvparten av et halvliter Youghurt beger (vanilje eller melon)

Ettermiddagsmat kl 15.00
2 kalde grillede kyllinglår
1/4 honning eller froskeskinnsmelon

Middag kl 18.00
1 hvitt rundstykke (delt i 2) med bremykt og 1/2 boks tunfisk (i gele eller olje)
halvarten av et halvliter Youghurt beger (vanilje eller melon)

Kveldsmat kl 21.00
1 banan

I tillegg drikkes det noen glass vann.

I prinsipp har jeg spist dette hver dag det siste året. Har prøvd litt annet inimellom, men ender opp med å bli dårlig. Med dette er jeg mett og fornøyd hele dagen og holder en sunn vekt.

Håper jeg snart blir bedre slik at jeg kan spise litt mer spennende mat. Gikk forbi kjøttdisken her om dagen og så at de hadde fått inn favorittmaten min, fårikålkjøtt - jaja tenkte jeg og gikk bort og la et par forpakninger med havre i handlekurven  :-\

Men det går også bra med et glass rødvin eller en liten cognac et par kvelder i uka - unner meg også 3-4 biter med dronningssjokolade til cognacen.  :D
« Siste redigering: 10 September, 2012, 09:17:18 by Nostromo »

Utlogget Nostromo

• Super bruker
« Svar #25 på: 09 September, 2012, 16:09:23 »
Leste gjennom utstkriften fra gastroskopien en gang til - der sto det at jeg også har Bulbus diodenitt: betennelse i tolvfingertarmen.

Ting faller på plass. Min fastlege er ingen Dr House ihvertfall.

Utlogget b-m-o

• Super bruker
  • Registreringsdato: Apr 2007
« Svar #26 på: 09 September, 2012, 21:26:35 »
Ble anbefalt en banan ved diare, for banan binder magen hos meg, men atter en gang, vi tåler forskjellig! ;)
Reflux, Fibromyalgi, leddsmerter, UC siden 1979 og ileostomi siden 81, Nexium og smertestillende.

Utlogget Nostromo

• Super bruker
Litt oppdatering.

Det skjer ikke så mye - ingen forbedring av formen.

Det har blitt litt surfing på nett for å lese meg opp på de 2 nye tilstandene jeg oppdaget at jeg hadde. Som fastlegen først orienterte meg om etter at jeg krevde å se utskrift fra gastroskopien.

Etter å nå ha satt meg inn i betennelse i spiserøret, brokk i spiserøret og betennelse i tolvfingertarmen - så virker det som om betennelsen i tolvfingertarmen kan være tilstanden som skaper de to andre tilstandene. Altså at refluksen og brokk er bivirkninger av det som skjer i tolvfingertarmen. Det er nok også dette som skaper irritabel tarm opplegget hos meg også.

Jeg leser også at betennelse i tolvfingertarm i nesten 100% av tilfellene skyldes en bakterie - som enkelt kan behandles. Dessverre viste test at jeg ikke har denne bakterien.

Jeg leser at mange som har denne tilstanden også er slik uvel og svimmel som jeg er - og at de også holder seg hjemme.

Det er stor trøst i å ha diagnoser som stemmer meget godt overens med symtomene. Det hjelper på å holde angsten unna når man inimellom på natten våkner av å være kvalm, uvel, pusteproblemer, hjertebank og smerter i brystet.

Utlogget hal

• Igang.
  • Registreringsdato: Jan 2010
« Svar #28 på: 09 Oktober, 2012, 22:05:19 »
Kveldsmat kl 21.00
1 banan

(....)

Men det går også bra med et glass rødvin eller en liten cognac et par kvelder i uka - unner meg også 3-4 biter med dronningssjokolade til cognacen.  :D

Jeg vil sterkt anbefale deg å vurdere en lengre testperiode der du spiser kvelds litt tidligere slik at du er helt sikker på at det har forlatt spiserør-området før du legger deg. Det er selvsagt relativt til når du legger deg, men om du sitter i sofa resten av kvelden så er dette ikke optimalt for å få mat gjennom systemet.

Alkohol og sjokolade er også noe jeg ville prøvd helt å sløyfe. Spesielt sprit som er noe av det sterkeste du kan servere en eventuell betennelse.

Utlogget Nostromo

• Super bruker
« Svar #29 på: 09 Oktober, 2012, 23:25:29 »
Kveldsmat kl 21.00
1 banan

(....)

Jeg vil sterkt anbefale deg å vurdere en lengre testperiode der du spiser kvelds litt tidligere slik at du er helt sikker på at det har forlatt spiserør-området før du legger deg. Det er selvsagt relativt til når du legger deg, men om du sitter i sofa resten av kvelden så er dette ikke optimalt for å få mat gjennom systemet.

Alkohol og sjokolade er også noe jeg ville prøvd helt å sløyfe. Spesielt sprit som er noe av det sterkeste du kan servere en eventuell betennelse.

Takk for svar, fint med noen forslag :)