*

Kontakt info

LMF kontakttelefon
88 00 50 21

Generalsekretær LMF:
lmfnorge@online.no

Org. sekretær:
lmf.sekr@online.no

Redaktør Fordøyelsen:
lmf.red@online.no

Ungdomsleder:
lmfnorgeungdomsleder@gmail.com

Forum administrator:
asb@sklbb.no

Skrevet av Emne: magesyre  (Lest 7693 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Anonymous

• Gjest
magesyre
« på: 08 Juni, 2008, 15:19:19 »
Heisann
Vet ikke om jeg hører hjemme her.Har ingen diagnose
Men har i lang tid hatt store problemer med magesyre
Har vært til gastroskopi,men de fant ikke noe.Har brukt mye Nexium 40 mg,noen ganger to ganger daglig
Men nå hjelper dette dårlig oxo.Prøver ikke spise drikke noe som gjør det værre
Men ser ikke ut til at det spiller noen rolle.Har veldig løs avføring og men ikke mere enn en gang om dagen
Værst er da smerten og sviing i brystet og øverst i magen.Kjennes og som klump i halsen iblandt
Noen gode råd her hva neste trekk er.En gang til til legen,har jo holt på med dette et halvt års tid
Og blir kjempe sur av dette.Hva kan all denne syren komme av.Stresser ikke,altså,men har og diagnose fibromyalgi

Utlogget Lorenzo

• Moderator
  • Super bruker
  • Registreringsdato: Sep 2006
Re: magesyre
« Svar #1 på: 08 Juni, 2008, 15:36:04 »
Bruker du andre medisiner enn Nexium eller kosttilskudd/naturlegemidler?
Har du spørsmål om forumet, sykdom, ting eller tang send meg gjerne en "Privat Melding".

Utlogget lealiss

• Igang.
  • **
  • Registreringsdato: Jun 2008
« Svar #2 på: 08 Juni, 2008, 16:02:03 »
Har brukt en del sarotex og Tramadol for fibroen
Men har kuttet disse uten bedring av magesyre
Bruker ellers blodtrykk medisiner,zopiclone(sovetabletter) og omega 3

Utlogget Lorenzo

• Moderator
  • Super bruker
« Svar #3 på: 08 Juni, 2008, 17:35:16 »
Jeg er absolutt ingen ekspert på Fibromyalgi, men har hørt om flere med denne diagnosen som har problemer med fordøyelsen og magesyre. Tenkte derfor på dette med for lite magesyre siden det kan gi de samme symptomene som for mye magyesyre. Dette kan man teste hjemme selv ved å drikke sitronsaft for eksempel. Det skal gjøres fastende og hvis man ikke merker noe ubehag eller sulthetsfølelse umiddelbart etterpå har man sannsynligvis for lite magesyre.

En annen lignende test er med bakepulver. Også på fastende mage tar man en strøken teskje bakepulver i et lite glass vann og drikk. Hvis man har tilstrekkelig/normale verdier med magesyre vil man rape innen 2-3 min. Hvis man ikke har merket noe innen 5 min. kan dette indikere for lave nivåer av magesyre.

Hvis dette skulle være tilfelle for deg er det naturlig at du ikke vil få noe hjelp med de tiltakene du har gjort, og heller omvendt siden man trenger mer syre i fordøyelsen ved for lite magesyre. Dette kan løses ved å tilføre enzymer i fordøyelsen. Eksempelvis saltsyretabletter, epleeddik eller askorbinsyre (C-vitamin).

Dette er et tema som vipper litt mot den altenative verden som du kanskje skjønner. Allikevel synes jeg det er et tema du burde drøfte med fastlegen din. Å bruke mengder med syrehemmende medisiner hvis man har for lite magesyre vil i såfall bare gjøre vondt verre.
Har du spørsmål om forumet, sykdom, ting eller tang send meg gjerne en "Privat Melding".

Utlogget Lotte

• Super bruker
  • Registreringsdato: Okt 2005
« Svar #4 på: 08 Juni, 2008, 17:59:52 »
Jeg går også på Nexium 20 mg x 2 daglig. En gang fastlegen min hadde skrevet ut ny resept til meg hadde han skrevet feil, 40 mg x 2 daglig. Farmasøyten på apoteket reagerte med en gang på dette og ringte legen min for å høre om dette var riktig. Dette gjorde hun fordi en ikke får bedre effekt av så høy dose med Nexium (80 mg i døgnet), en fikk bare mer bivirkninger ved så høy dose sa hun. Vet ikke om dette har noe med dine problemer og gjøre da.
Reflux 2002. Crohns 2002 -endelig diagnose 2005. Tidligere medisiner; Pentasa, Remicade, Imurel, Prednisolon, Entocort. Faste medisiner nå; Humira, Nexium. Operert tynntarm crohns 06, 08, 11 og 12. Operert ishjas i 2008. K-79 modell.

"Fyll ikke livet med dager, fyll dagene med liv.."

Utlogget lealiss

• Igang.
  • **
« Svar #5 på: 09 Juni, 2008, 22:30:11 »
Heisann
Takk for svar,selv om jeg kanskje ikke ble så mye klokere
Må prøve den med bakepulver i morgen,men jeg raper jo mye alltid
Gjør man det med for lite magesyre da eller???
Lotte:Har lenge fått 40 mg,og har tatt annet syrehemmede uten resept i tillegg
Men synes ikke virkning er mye tess,det brenner og smaker vondt i munnen uansett
Kommer tilbake etter test i morgen
Tusen takk til dere :-)

Utlogget lealiss

• Igang.
  • **
« Svar #6 på: 10 Juni, 2008, 07:44:38 »
Heisann
Da er det morgen og jeg har tatt bakepulvertesten.Rapet som bare det jeg,innen 5 min
Så da skal jo alt være normalt,men merker jo heller ikke noe til magesyren om natten og morgenen
Det er først når jeg får noe ned i der på morran at den setter i gang

Utlogget Lotte

• Super bruker
« Svar #7 på: 10 Juni, 2008, 09:14:26 »
Merkelig at du ikke merker noe til magesyren når du ligger flatt? Da skal jo magesyren komme opp i spiserøret og lage sure oppstøt, med dette tenker jeg når du legger deg om kvelden. Jeg merker med en gang dersom jeg ikke tar min Nexium på morgenen at jeg gulper opp sure oppstøt og likt om natten dersom jeg ikke tar om kvelden.

Er ikke sikkert at det er så lurt og kombinere så mange typer syrenøytraliserende medikamenter, tror ikke at det skal bli så mye bedre av det. Hva sier legen? Fant de ingenting på gastroskopien? Hvordan var plagene dine akkurat da de utførte gastroskopien, har noen nevnt magesår?
Reflux 2002. Crohns 2002 -endelig diagnose 2005. Tidligere medisiner; Pentasa, Remicade, Imurel, Prednisolon, Entocort. Faste medisiner nå; Humira, Nexium. Operert tynntarm crohns 06, 08, 11 og 12. Operert ishjas i 2008. K-79 modell.

Utlogget lealiss

• Igang.
  • **
« Svar #8 på: 10 Juni, 2008, 14:13:31 »
Heisann Lotte
Nei jeg har ikke de typiske oppstøtene,gulper surt eller blir værre av å ligge
Det er alltid surt og svie,vondt.Men bra på natt og tidlig morgen
Var jo selvsagt ganske bra akkurat den dagen de tok gastroskopi,kanskje og fordi jeg rakk kun å gå 4 dager uten Nexium
De fant ikke noe galt,nei ingen har snakket om magesår
Legen vet ikke

Utlogget Lorenzo

• Moderator
  • Super bruker
« Svar #9 på: 10 Juni, 2008, 19:01:55 »
Anbefaler at du blir undersøkt på nytt enten med gastroskopi eller røntgen for å utrede deg for magesår/betennelse.

Utlogget lealiss

• Igang.
  • **
« Svar #10 på: 10 Juni, 2008, 22:05:38 »
Heisann
Jepp,om det ikke gir seg snart må jeg nok en omgang til
Har noen vært borti det med mye raping?? Ved for lite eller mye magesyre

Utlogget Lorenzo

• Moderator
  • Super bruker
« Svar #11 på: 10 Juni, 2008, 22:58:27 »
Raping er så generelt, men indikerer at problemet kan ligge i øvre del av fordøyelsekanalen. Allikevel kan det være så enkelt som at man svelger mye luft ved spising/drikking.

Jeg synes du skal roe ned litt på syrehemmende preparater inntil videre, ihvertfall hvis de ikke gir deg noen effekt. Hvis det er snakk om magesår er det i tilfelle antibiotikabehandling som gjelder.

Utlogget Lotte

• Super bruker
« Svar #12 på: 10 Juni, 2008, 23:44:47 »
Har du mer vondt rett etter at du har spist? Akkurat som det presser på i mellomgulvet og svir? For dette "kan" være et tegn på magesår. Og som Lorenzo sier så er det kun antibiotika som hjelper, men Nexium kan dempe symptomene tror jeg. Tenker da på den gastroskopien du hadde der du kun hadde et lite opphold med Nexium før. Hjelper Nexium deg litt da?

Utlogget lealiss

• Igang.
  • **
« Svar #13 på: 11 Juni, 2008, 08:20:07 »
Heisann
I dag drakk jeg sitron på fastende hjerte og merket ingenting,så jeg heller nok litt til at jeg har lite magesyre
Mens jeg brukte Nexium fikk jeg vondt hver gang jeg spiste stekt eller krydret mat
I går merket jeg ikke noe,men hadde da tatt en del sitron saft
Får nok prøve noe mot lite syre en stund kanskje,er det lurt tro
Liker jo ikke fly til disse legene heller,om jeg kan fikse det selv
Jeg pleier aldri rape,men når jeg får vondt og det kjennes veldig svie så raper jeg
Jeg kjenner da at jeg får mye luft.Merklig
Tusen takk for velvillig bistand her.Er nok ikke lett for dere heller å vite alt :D

Utlogget Lorenzo

• Moderator
  • Super bruker
« Svar #14 på: 11 Juni, 2008, 20:21:37 »
Hvis det er snakk om får lave nivåer av magesyre vil du nettopp ha nytte av mer syrlig mat siden det stimulerer enzymproduksjonen. Det mest brukte er saltsyretabletter, men disse har vært litt omdiskutert. Vet ihvertfall at de har vært reseptfrie på apotekene så du kan jo høre om det fortsatt selges over disk.

I første omgang kan du prøve molkosan, korndrikk, eplecidereddik eller sitronsaft i et glass vann til måltidet. Hvis du fortsatt bruker syrehemmende preparater vil et slikt forsøk ha liten hensikt.

Hvis du merker en bedring av noen av de ovennevnte kan du prøve Combizym fra apoteket som inneholder fordøyelsesenzymer (magesyre) eller urtepreparatet Appital fra helsekostforretningen.

Og så er det dette med ro rundt måltidene og ta seg tid til et godt måltid. Stress og raske måltider virker ihvertfall ikke positivt ved slike plager som du har.

Alle tips og råd er utifra min egen erfaring og kunnskap. Det vil selvfølgelig være andre metoder for å utrede plagene dine, men det som jeg har nevnt her er relativt ufarlig. Siden du allikvel går på reseptbelagt medisin ville jeg tatt en prat med lege først.