*

Kontakt info

LMF kontakttelefon
88 00 50 21

Generalsekretær LMF:
lmfnorge@online.no

Org. sekretær:
lmf.sekr@online.no

Redaktør Fordøyelsen:
lmf.red@online.no

Ungdomsleder:
lmfnorgeungdomsleder@gmail.com

Forum administrator:
asb@sklbb.no

Skrevet av Emne: Smerter i lysken...  (Lest 3659 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget HegeS

• Super bruker
  • Registreringsdato: Mai 2006
Smerter i lysken...
« på: 25 Oktober, 2007, 12:41:19 »
Hei.

Er det noen her inne som har opplevd å ha dårlig allmenntilstand, høy feber på kvelden samt smerter i lysken?
Jeg lurer sånn på hva det kan være...

Slik begynte det:
Har følt at allmenntilstanden har dalet de siste par uker, er sliten og vil sove stort sett hele tiden.. og har mest lyst til å gråte for den minste lille ting.
Er vel kanskje ikke uvanlig når man er sliten og mangler energi.. Når det holdte seg på det stadiet var det forsåvidt greit.. Men så var det for to dager at jeg var skikkelig frossen hele dagen, og på kvelden/natta hadde jeg feber med frostrier og når jeg våkna på morgenen hadde jeg skikkelige smerter i høyre lyske.
Dagen i går gikk med til å sitte rett opp og ned, eller ligge pga dårlig form og smerter.. Fikk meg også en ø.hjelp time til legen, men hun var også litt usikker på hva dette kan være. Tok masse bl.prøver og urinprøve, og jeg skal tilbake igjen i morgen. Hun satte meg også på antibiotika som jeg begynte med i går.
I gårkveld hadde jeg 39 i feber og smerten i lysken er der ennå..går greit når jeg sitter/ligger, men presser veldig på når jeg reiser meg, går og også når jeg presser for å få ut noe bak (tenk det da, reservoaret er det iallefall ikke noe galt med..ikke diare engang:) ) Crp ga heller ikke noe særlig utslag, har mye høyere når jeg er betent i reservoaret. Legen vurderer å foreta en GU i morgen, men ville det ikke heller være mer hensiktsmessig å ta en ultralyd?

Noen som har noen forslag på hva dette kan være? Er livredd for at det kan være abcess :?

Håper noen har noen gode svar/forslag..

Hilsen ei fortvila ung dame..
Bekkenreservoar siden 98
Sosialpolitisk ansvarlig Norilco's Ungdom

Utlogget -Siv-

• Super bruker
  • Registreringsdato: Apr 2006
Re: Smerter i lysken...
« Svar #1 på: 25 Oktober, 2007, 15:17:42 »
Jeg regner med at legen har sjekket deg for evt lyskebrokk? Og at det liten mulighet for at det er brokk. Hva med andre lokale infeksjoner? Betennelse i lymfeknuter? Klamydia kan også gi smerter i lysken/lyfmeknutene. Jeg ville hørt med legen om å få både GU og ultralyd av abdomen. Gjerne GU med ultralydstav. Det viser litt mer enn ved en vanlig GU sjekk.

Det virker jo nesten som om noe som er betent/virus siden du har feber og nedsatt allmenntilstand.

God bedring! Håper du slipper å ha for mye vondt.

Utlogget HegeS

• Super bruker
« Svar #2 på: 25 Oktober, 2007, 16:55:34 »
Har tatt en hel bråte blodprøver og det er sendt inn urinprøve for Klamydia sånn for sikkerhetsskyld. Hun var rimelig spak da hun lurte på om jeg hadde fast partner og om jeg hadde hatt det lenge  :lol: Hun forhørte seg også med en annen lege om hva som var greit å ikke å gjøre i går, og de ble enig om at jeg skulle starte antibiotika med en gang.
Men kan man få vondt (smerter/press) i lysken hvis man har fått i seg bakterier? Jeg har nettopp vært i Riga, regner ikke med at det har noe med saken å gjøre..men tenkte nevne det i morgen + det andre jeg glemte i går. Ikke så lett å huske alt på en gang.
Har hatt UC i over 10 år nå, bekkenreservoar siden 98 og har aldri opplevd slikt som dette.. Slapper mere av når det er kjente ting som skjer med kroppen enn hvis man opplever smerter på en annen måte/annet sted enn vanlig.

Takk for at du svarte Siv'en:)
Bekkenreservoar siden 98

Utlogget JørgenPørgen

• Igang.
  • Registreringsdato: Mar 2007
« Svar #3 på: 25 Oktober, 2007, 18:20:12 »
hm... dette høres skummelt kjent ut...

litt forhistorie; jeg ble opperert i magan i 2001, pga chrones. jeg kom ut av morfin og fikk helt sjukt vondt i lysken, som strålte over i korsryggen og innover magen... det var så ille at jeg kvelte i meg pepsi, for å klare spy... for når jeg hadde spydd gikk det bedre... jeg var vel ikke videre helt våken og tok ikke fornuftige valg om jeg skal være ærlig.
uansett... det kom leger og sjekka meg... dem fant ikke ut noe ved røntgenprøver av diverse art jeg ikke klarer erindre nå.
jeg dro ut og inn av sjukehus rundtom i landet, helt til jeg på rikshospitalet i oslo ble konfrontert med muligheten for at det kunne være gallestein.

ved en senere akutt innleggelse hvor de fortsatte søken etter årsak, som jo selvsagt måtte dreie seg om MC, så spurte jeg legene på vei ut av sjukehuset om det kunne være gallestein eller nyrestein..  dem så spørrende på hverandre de legene, hvor dem til slutt sa... " ja det kan nok være en mulighet..."

noen måneder senere da jeg fikk sjangsen til å sjekke dette på en liten ultralydundersøkelse, så fant han ut på mindre enn 5 minutter at jeg hadde en utposning på ene nyren, og sa at det ganske sikkert var nyrestein...

det var nesten et og et halvt år etter de første symptomene kom.    :P

jeg tror ikke at det er nyrestein i ditt tilfelle...men det starta med smerter i lysken...
 bare tenker at det er så kjipt om du går å leter etter en årsak, som i mitt tilfelle viste seg å være noe annet.
rabbitrabbitrabbitrabbitrabbitrabbitrabbit.

Utlogget HegeS

• Super bruker
« Svar #4 på: 25 Oktober, 2007, 19:10:23 »
Takk for synspunktene dine JørgenPørgen..

Jeg har heldigvis en lege som følger opp ting rimelig raskt, så jeg har ikke tenkt å gi meg.. :lol:  Og jeg gidder ikke bruke lang tid
generelt heller fordi jeg har så dårlig samvittighet over å være borte fra jobb, siden jeg jobber bare annenhver uke.
Skulle egentlig begynne igjen i dag, og var nesten flau når jeg ringte i går å måtte fortelle at jeg er sykemeldt IGJEN, som jeg har
vært halve høsten pga andre ting.

Håper hvertfall de greier å finne ut noe... og har jo starta på antibiotika, så da får man håpe at det tar det visst det skulle være noe
bakterielt.

En annen ting er jo spøkelset jeg har over meg hele tiden da.. Diagnose UC og bekkenreservoar.. men Bror og Mor med Chrons..
Men velger å ikke tenke på det akkurat nå!
Bekkenreservoar siden 98

Utlogget chef84

• Titter innom
  • *
  • Registreringsdato: Mar 2009
« Svar #5 på: 10 Mars, 2009, 11:13:20 »
HEI

Jeg fikk sterke smerter i lysken for 2 uker siden,varte bare noen timer,men kjentes ut som jeg skulle pisse hele tiden.
Dro til legen som sa det var UVI..fikk antibiotika mot det.
Nøyaktig en uke etterpå fikk jeg sinnsyke kolikksmerter i lysken som varte lenge!så lenge at jeg dro til legevakten på lokalsykehuset!
Der sa legen at jeg hadde nyrestein!aldri hatt uvi,han var rystet over at fastlegen min kunne ta så feil!og sa jeg burde bytte fastlege..fikk smertestillende og en sprøyte med max dose voltaren i rompa og smertende ga seg etter 5-10 minutter.
skal nå til røngten om 2 dager.vet ikke hvordan det foregår,(fint med svar på det).
skal idag og ta en kreatinin prøve hos fastlegen min.
noen som har blitt sykemeldt for nyrestein btw??