*

Kontakt info

LMF kontakttelefon
88 00 50 21

Generalsekretær LMF:
lmfnorge@online.no

Org. sekretær:
lmf.sekr@online.no

Redaktør Fordøyelsen:
lmf.red@online.no

Ungdomsleder:
lmfnorgeungdomsleder@gmail.com

Forum administrator:
asb@sklbb.no

Skrevet av Emne: menstruasjon  (Lest 1544 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget vår

• Igang.
  • Registreringsdato: Nov 2005
menstruasjon
« på: 21 Mai, 2007, 12:49:02 »
Jeg er veldig plaget med hard mage noen dager føre mensen,
Når jeg har fått den, så bare flyr jeg på do, :roll:
jeg syntes det er flaut og spørre legen om det.
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by vår »
kari

Utlogget dinky

• Super bruker
  • Registreringsdato: Jul 2005
(Uten tittel)
« Svar #1 på: 21 Mai, 2007, 14:37:05 »
Ut i fra det jeg vet, er det ganske vanlig å få løs mage i forbindelse med menstruasjon, også for de med "vanlige" mager. Det er iallefall beskrevet som en av plagene man kan ha ved menstruasjonen, i tillegg til magesmerter, ryggsmerter, vondt i hodet osv.

Jeg tilbrakte stort sett den første mensdagen på toalettet, eller iallefall like i nærheten av ett. Magen var ekstra ille da, voldsom diare og veldig urolig mage generelt. Like greit å ikke utfordre skjebnen. Jeg hadde UC, men vil tro det er mye det samme med MC.

Uansett, selv om dette sannsynligvis er helt "normalt" (dog veldig ubehagelig og plagsomt) synes jeg du burde prate med legen om det dersom du ikke er sikker på at alt er sånn som det skal være. H*n har antageligvis hørt det samme før, og kanskje finnes det hjelp å få sånn at det ikke blir en så forferdelig opplevelse for deg!

Lykke til :)
« Siste redigering: 01 Januar, 1970, 01:00:00 by dinky »

Utlogget Eirin

• Titter innom
  • *
  • Registreringsdato: Aug 2007
Re: menstruasjon
« Svar #2 på: 16 August, 2007, 01:08:54 »
Sliter med noe av det samme selv. Ved hver menstruasjon ( som oftest) sliter jeg med luft, og løs mage og gjerne "luftkramper" i tillegg, som på en måte "stikker" i endetarmen, som er utrolig ubehagelig. Ble litt urolig de første gangene dette skjedde, men har på en måte slått meg til ro, i og med at det samme skjer hver gang jeg har menstruasjon..

Utlogget -Siv-

• Super bruker
  • Registreringsdato: Apr 2006
« Svar #3 på: 16 August, 2007, 08:42:41 »
Vår: Det er et velkjent problem dette med "mensenmage". Selv mine venninner som ikke har noe galt med sine mager flyr på do når de har mensen.
Det at du har hard avføring før mensen kan jeg ikke forklare. Men det kan jo kanskje ha en sammenheng med at det da er mange hormoner i sving og at kroppen gjør seg klar til menstruasjonsperioden. Dette er bare noe jeg antar. Det kunne vært lurt å spørre legen, selv om jeg skjønner at det kan være flaut å spørre. Det med voldsom lukt kan også være en idè å nevne. Bare for sikkerhets skyld.  :D

Utlogget Enol

• Ivrig bruker.
  • Registreringsdato: Nov 2006
« Svar #4 på: 17 Oktober, 2007, 13:10:15 »
hadde en forferdelig opplevelse her om dagen!

har p plaster som jeg går på, og unngår mensen i mange mnd fordi jeg får så vondt! men fant ut at det var så lenge siden jeg hadde hatt mensen nå så jeg tok av plastret!
det skulle jeg ALDRIG ha jort!
Lå på badgulvet i hele 6 timer om natten men mensenkramper, feber og mageknip! det var helt forferdelig! kjentes ut som om underlivet vrengte seg, og har vært kjempedårlig i magen de siste dagene nå  pga mensen! tok en paralginforte om morgenen, og den fikk meg til  å sove et par timer,men når jeg våknet igjen var det like vondt!

så fant ut jeg skulle ta meg en Naproxen, og da ble det myye bedre, men diarèen var det fordet, men smertene var ihvertfall bedre..

hadde så vondt den natten at jeg vurderte å ringe legevakta.. men visste jo at det var jo bare mensensmerter! at det skal være sååå vondt..hehe :shock:  helt utrolig!!
Hvorfor vise sin sårbarhet, når en er flink til å spille glad å lykkelig?

MC siden 2003

Utlogget -Siv-

• Super bruker
« Svar #5 på: 17 Oktober, 2007, 18:58:30 »
Huff det hørtes helt forferdelig ut. Sånn du forklarer det tror jeg kanskje det hadde vært en idè å ta kontakt med legevakten, selv om det "bare" var menssmerter. Det kan være godt å få snakke med lege/sykepleier, de kan berolige en eller råde deg til hvilke smertestillende du kan ta. Og man skal da vel ikke få feber av å ha mensen?

Håper ikke dette skjer deg igjen, og at diraèen roet seg.

Utlogget Enol

• Ivrig bruker.
  • Registreringsdato: Nov 2006
« Svar #6 på: 17 Oktober, 2007, 19:01:12 »
Ja jeg tenkte på det, men hater leger, og allt det der...har helt angst for sykebiler...og uansett hvor syk jeg er så er det INGEN som får ringe sykehuset eller legevakta!!
 :shock:

Men vet at jeg IKKE klarer et slikt "anfall" en gang til..så neste gang må jeg vell bare bite i det sure eplet å ringe de!
Hvorfor vise sin sårbarhet, når en er flink til å spille glad å lykkelig?

MC siden 2003

Utlogget -Siv-

• Super bruker
« Svar #7 på: 17 Oktober, 2007, 20:18:44 »
Det er ikke mange som liker leger tror jeg. Jeg gjør det iallfall ikke. Men man må bite det svært sure eplet når man er syk, og når man er kronisk syk må man ofte spise det eplet ofte i perioder.

Skjønner godt at du ikke vil ringe, da inrømmer man liksom at man er syk og trenger hjelp. Jeg hadde full stans i tarmene mine i 18 timer før jeg tok kontakt med legevakten, nå vet jeg at jeg ikke venter så lenge igjen. Det var et hel**** av noen timer. Ikke til å anbefale. Menssmerter er nok minst like vondt tror jeg.. Iallfall så kraftige som du beskriver.